Forside / Nyheder / 9 grunde til, at flygtningebørn skal i skole
Artikel

9 grunde til, at flygtningebørn skal i skole

19.04.2016

Af Rikke Hovn Poulsen

Børn fra Zaatari-flygtningelejren i Jordan, september 2015
Børn fra Zaatari-flygtningelejren i Jordan, september 2015
Foto : Sam Tarling

Lige nu er 29 millioner børn og unge på flugt fra krig, sult og naturkatastrofer. De fleste af dem bliver voksne, før de kan vende hjem. En uddannelse giver dem en barndom – og en fremtid

1. EN HEL BARNDOM: Mad i maven og tag over hovedet er selvfølgelig førsteprioritet, når flygtninge ankommer til en flygtningelejr. Men det er ikke nok. I gennemsnit går der 17 år, før mennesker på flugt kan vende hjem – altså en hel barndom. Hvis ikke børnene får en uddannelse, mens de er på flugt, får de det aldrig.

2. NORMALITET: Flygtningebørn oplever ting, som ingen børn burde udsættes for. De har brug for at få etableret en normal hverdag, for at traumerne ikke skal blive værre. Skolen giver dem et fast holdepunkt i hverdagen og et frirum midt i krisen.

3. HÅB: Der er ikke meget at lave i en flygtningelejr. Dagene ligner hinanden og kan føles meget lange. En uddannelse er med til at give børnene indhold i livet lige nu – og håb på lidt længere sigt.

4. FREMTID: Hvis du ikke har lært at læse, skrive og regne som barn, er der stor risiko for, at du ender i dyb fattigdom som voksen. Faktisk viser tal fra UNESCO, at årsindkomsten øges med ti procent for hvert ekstra år, et menneske i et udviklingsland går i skole.

5. GENOPBYGNNG: Uddannelse er meget vigtigt, når flygtninge og internt fordrevne vender hjem. Der er brug for håndværkere, skolelærere, sygeplejersker og andre med viden og evner til at genopbygge deres land. Og der er brug for borgerne, der kender deres rettigheder og ved, hvordan et demokrati fungerer.

Læs her, hvordan IBIS hjælper børn i det borgerkrigshærgede Sydsudan med at uddanne sig

6. REDDER LIV: Ud over at læse og regne lærer børnene også om emner som sundhed, ernæring og hygiejne i skolerne – en viden, der kan betyde forskellen på liv og død i meget fattige områder. Denne viden tager de med sig hjem og deler med deres familier, der dermed får langt bedre mulighed for at klare sig i de nye omgivelser, langt væk fra alt hvad de kender.

7. FRED: Når børn i konfliktområder ikke kommer i skole, er der større risiko for, at de som voksne kommer til at kopiere de voldelige mønstre, de er vokset op med. Ifølge Verdensbanken falder risikoen for krig med tre procentpoint, hver gang ti procentpoint flere børn kommer i secondary school.

8. LIGESTILLING: Især piger er udsatte i en flygtningelejr, hvis ikke de kommer i skole. Derfor forsøger mange forældre at sikre døtrenes fremtid ved at gifte dem bort som barnebrude i en meget ung alder. Det kan skolegang være med til at forhindre.

9. RETTIGHED: Endelig er det afgørende at huske på, at det er en hel basal menneskeret at komme i skole. Det gælder for alle børn og unge, uanset om de er på flugt eller ej.

IBIS MENER: Det er helt uforståeligt, at international nødhjælp til uddannelse er blevet skåret voldsomt hvert år siden 2010. Danmark har i årtier været forgangsland, men har netop skåret 75 % af udviklingsbistanden til uddannelse. Under 2 % af verdens nødhjælp går nu til uddannelse. Støt IBIS’ arbejde for, at alle børn i hele verden skal have en uddannelse.